double LP (CD included): WAY

2016, percaso production 2LP (CD included) 33 // 22 tracks // Sides A/B/C/D 70:00
Musicians Christoph Gallio alto, soprano, C-merlody // Silvan Jeger double bass, voice // David Meier drums // Production notes All compositions by Christoph Gallio // Recorded at PERCASO studio in Zurich by DAY & TAXI, 2016 January 28, 29 & 30 // Edited & mixed by DAY & TAXI // Mastered at Centraldubs in Berne by Adrian Flück // Produced by Christoph Gallio // Poems by Friederike Mayröcker // Liner Notes by Berni Doessegger // Photo by Claudio Moser // Graphic design by Anne Hoffmann // Cover art by Franziska Furter

Samples

  1. ICY p
  2. ANNA IM WINTER for Anna Winteler p
  3. VEIT / FIGHT for Veit Stauffer p
  4. HITSKOPF for Christine Streuli p
  5. S for Susanna Wittwer p
  6. KLUMPEN for Stefan Gritsch p
  7. SNOW WHITE BLACK MAGIC p
  8. FÜNFUNDZWANZIG GLASTRÄNEN for David Meier p

Poems by Friederike Mayröcker

Felix der Bienenkorb

ist dem Mond sehr nahe
im Juni sammeln sich dort
die nächtlichen Königinnen

Fünfundzwanzig Glastränen

haben den Jasmin begossen
aufgetürmt die Sterne
Juniberge im blauen Glas
die Sonne
rollt über Tage aus Mohnblumen

Tannenblau

klopft es in die Luft
flieszt ans Fenster
ja sagen die Kinder
der Juni ist
wie die herrlichen Erbsen

 

The poems "Fünfundzwanzig Glastränen", "Tannenblau", "Felix der Bienenkorb" by Friederike Mayröcker are used with permission from Suhrkamp Verlag and are taken from: Friederike Mayröcker, Gesammelte Gedichte 1939-2003. Herausgegeben von Marcel Beyer. © Suhrkamp Verlag Frankfurt am Main 2004.

Liner Notes

Deutsch

WEG

Wenn man davon ausgeht, dass der Weg immer der gewesen sein wird, der einen zum Ziel führte, dass sein Ziel also Notwendigkeit und Möglichkeit zur gleichen Zeit bedeutet, selbst oder gerade dann, wenn der Weg das Ziel ist, oder es unterwegs ein anderes geworden ist, dann haben wir es mit Kontingenz zu tun:

Herkunft:

von spätlateinisch: contingentia = Möglichkeit entlehnt; zu dem Verb contingere = berühren, zustehen, „zuteil werden“ gebildet; aus dem Präfix con- = zusammen, mit und dem Verb tangere = berühren

Synonyme:

[1] Möglichsein, Zufälligkeit
[2] Häufungsverhältnis
[3] Rapport

Gegenwörter:

[1] Notwendigkeit Die Sprache der Modallogik erlaubt es, formal über Möglichkeit (◊) und Notwendigkeit (□) zu sprechen. ◊A drückt aus, dass A möglicherweise wahr ist.

A heisst nun kontingent (kont), wenn sowohl A möglich ist als auch nicht-A möglich ist: kont A:= ◊A ∧ ◊¬A

Kontingenz kann also als eine besonders offene Form der Möglichkeit angesehen werden. Virtualisiert würde sie einem Labyrinth entsprechen, eine Verästelung aller Möglichkeiten, durch die die Zeit rinnt. Noch die kleinste Nische im Labyrinth steht dafür, was auch sein könnte. Aber dort, wo sich der Augenblick einer Gabelung auftut, fällt auch schon eine Entscheidung und reisst mit sich, was auch hätte sein können. Potenz kreuzt sich also mit Kontingenz, Möglichkeit mit Möglichsein. Die Wahrnehmung des Weges, sich auf den Weg machen, setzt ein Dort voraus, woraus sich ein Hier ergibt, weshalb der Weg ein anderer wird, wenn man ihn geht, als ob er gleichzeitig sich einem rückwärts erschliesst. Man könnte das als die Lektion des Weges bezeichnen.

Umwege, Verirrungen, Schleichwege, Abkürzungen, Hoffnung und Wünsche bündeln den Weg aus Impulsen der Gegenwart, Vergangenheit und Zukunft. Der Weg verläuft in mehreren Dimensionen gleichzeitig, trotzdem ist er einmalig: er ist Zweck und Ereignis zur gleichen Zeit. Das unterscheidet ihn von der Karte, die nur immer denselben Weg aufzeigt, egal wieviel mal man ihn geht. Aber der Weg erfordert nicht nur Bewegung auf ihm, sondern setzt gleichzeitig auch die Wirklichkeit in Bewegung, damit der Weg Wirklichkeit wird. Der Weg schiebt die Möglichkeitsform in die Wirklichkeit, so dass die Wirklichkeit zur Kontingenz wird. Man könnte dieses Einschieben auch als die Poesie des Weges bezeichnen.

Berni Doessegger, Zürich, August 2016

English

WAY

If we assume that the path always leads to a goal, that the goal always means necessity and possibility at the same time, even or especially if the way is the goal, the journey is its own reward, or the goal has changed while underway, we are dealing with the idea of contingency.

Origins: From the late Latin term contingentia = circumstance; forming the verb contingere = touch, partake; using the prefix con- = with and the verb tangere = touch

Synonyms:

[1] Subject to accident
[2] Probability
[3] Affinity

Antonyms:

[1] Necessity
The language of modal logic allows us to speak formally about possibility (◊) and necessity (□). ◊A means A is perhaps true.

A is contingent (cont), when both A and not-A are possible cont A:= ◊A ∧ ◊¬A Contingency can be seen as an especially open form of possibility. If virtualized, it would approach a labyrinth, ramifications of possibilities through which time runs. Even the smallest niche in the labyrinth represents what could be. But wherever the moment of a fork in the road emerges, a decision has to be made and tears away what could have been. Potentiality crosses contingency, accident meets possibility. The perception of the path, making one’s way, presumes a place, from which a here results, which is the way the path becomes different as it is walked along, as it simultaneously reveals itself from the rear. It could be termed the “reading” of the path.

Detours, paths astray, confusions, secret paths, detours, hope and wishes combine the path of impulses of the present, past, and future. The path runs in several dimensions at the same time, while at the same time being unique: it is the purpose and event at the same time. This distinguishes it from the map that always shows the same path, now matter how many times it has been taken. But the path not only requires movement along it, but at the same time reality in movement, so that the path can become reality. The path shifts the form of possibility into reality, so that reality becomes contingency. This shifting could be called the poetry of the path.

Berni Doessegger, Zurich, August 2016 (translated by Brian Currid)

Reviews

FONOTECA NAZIONALE SVIZZERA, ROMANO NARDELLI

Una bella dimostrazione di costanza e di intelligente ricerca musicale che uniscono jazz e musica contemporanea raccolte nel suo nuovo album "Day & Taxi: Way" in compagnia di Silvan Jeger al contrabbasso e voce e al batterista David Meier

DOWN TOWN MUSIC GALLERY, BRUCE LEE GALLANTER

DAY & TAXI [CHRISTOPH GALLIO / SILVAN JEGER / DAVID MEIER] - Way (Percaso 34; Switzerland) Featuring Christoph Gallio on soprano, alto & C-melody saxes, Silvan Jeger on double bass & voice and David Meier on drums. Day & Taxi is an going trio led by Swiss saxist Christoph Gallio and whose rhythm team has evolved personnel-wise through the years. Their current rhythm team includes bassist Silvan Jeger who appeared on a recent CD by Frantz Loriot and drummer David Meier, who is a member of a great progressive power trio called SchnellerTrollerMeier with a disc out on Cuneiform from last year (2015).
The title of this disc, “Way”, refers to a path or direction and the way in which we choose one direction or another and where we end up. There are some 22 tracks here, many dedicated to various named folks, many short and a number up to eight minutes long. It sounds like Mr. Gallio is playing that C-melody sax on “Anna I’m Winter”, certainly an odd voice for sax that we rarely hear from. His tone is rich, warm and tenor-like. Gallio’s tone on soprano sax for “MM”, is somewhere in between Steve Lacy and Lol Coxhill, slightly bent with a smile poking through. A number of the short pieces are less than a minute yet always seem to have a purpose, set a scene or tell a story. Mr. Gallio keeps the rhythm team on their toes by varying structures and strategies on each piece. I kite the way “Achtel” starts off with one quirky theme and then walks its way through a long mid-section with a thoughtful bass solo. The second time I played this disc at home, I put it on shuffle to see if changed that much but I don’t think so as each piece is self-contained. “Ich War Da” reminds me of a suspense-filled section of a play, skeletal in the way it slowly unfolds. On a few of these songs, bassist Silvan Jeger,sing/speaks softly in a most charming voice which adds certain warmth to the proceedings. What I did most about this disc is that there it is mostly laid-back and enchanting without ever going too far out. An understated gem for its entire almost 70 minute length. 

JAZZ'N MORE, PIRMIN BOSSART

Eigentlich passt die Musik von Christoph Gallio hervorragend in die heutige Zeit, in der die Aufmerksamkeitsspanne für eine Sache immer kleiner wird. Gallo schreibt bewusst kurze Stücke, in denen sich Klang und Welt verdichten und oft mehr Abgründe funkeln und Perlen glitzern als in ausufernden Jams. Sein mit Silvan Jeger und David Meier hervorragend besetztes Trio ”Day & Taxi” musiziert auf ”Way” durch ultrakurze, kurze und ein paar längere Tracks. Unterwegs werden genügend Türen geöffnet sowie Abstraktes und Lyrisches eingeworfen (”Mayröcker”), um sich auch bei einem weiteren Anhören immer wieder aufs Neue auf diese spröden Verflüchtigungen des Moments fokussieren zu können. 

JAZZ JOURNAL, ANDY HAMILTON

This eighth release by Christoph Gallio’s DAY & TAXI follows ‘Artists’ (2014). The Swiss group began as a quartet in 1988; it's now a trio. The name – inspired by the work of artists Gilbert & George – is in capitals. I've long been a fan, and 'Way' is a striking, beautifully-conceived album. All compositions are by the leader, and they're succinct and pellucidly-structured – as are his improvisations. The distinctive soundworld owes most to Steve Lacy – in soprano sound, spare lines and haiku-like statements of some tracks, and the music's intellectual demands. The memorably angular Achtel is Monk through Lacy, for instance. Gallio had two lessons with Lacy, who then declared he’d taught him all he could. They became friends: "I was inspired by his musical/artistic concept", he explains by email – they had common interests in art, poetry, philosophy and classical music. For Gallio, "Music is for me more an instrument, like the different media (video, oil, pencil, sculpture…) are for artists". Gallio plays C-melody sax on Anna, Klumpen and Short Moment, and here and on alto, there are suggestions of Ornette Coleman and Marion Brown, and Ayler on Klumpen. The latter is the most expressionist track, a rare of example of free jazz on C-melody – whose sound isn't easy to distinguish from alto. The predominant mood is much cooler. Citing influences implies no hint of mere imitation – anyone who’s not one of the handful of jazz geniuses is well-advised to draw on one. Gallio is his own man, and a real musical thinker. Bassist Jeger and drummer Meier are simpatico partners. *****

kindofjazz.com, SAMMY STEIN

Way is the latest CD by Swiss veterans, Day & Taxi, led by saxophonist Christoph Gallio. For over 25 years, Swiss saxophonist Christoph Gallio has led Day & Taxi, with musicians Silvan Jeger on double bass and David Meier on drums. The current line is unchanged since 2013. The band has released eight recordings and have toured in Canada, USA, Russia, Kazakhstan, Japan, China and Europe as well as playing international jazz festivals in Vancouver, Toronto, Edmonton, Saskatoon, Quebec City, Arkhangelsk, Moscow, New York among others.

Christoph Gallio lives and works in Baden, Switzerland. He works largely with free improvisation but also in other disciplines including dance, visual arts and poetry. He leads another band called Road Works and in 1986 established the Percaso label. He has toured extensively in Canada, the USA, Russia, Kazakhstan, Japan and China. He was a founder of the Workshop for Improvised Music (WIM) in Zurich and is a member of the Swiss Music Syndicate (SMS) and the Swiss Association of Musicians (STV).

Way, the new CD by Day & Taxi on Percaso Records is eclectic and wonderful. Icy opens and is a short clockwork-sounding piece with a very short sax solo at the end - it lasts for just about 30 seconds. it is followed by Anna Im Winter, a sax-led number with solo sax to begin, followed by percussive support over which the sax takes a number of short journeys into different time-scapes and feels. It includes a lovely bass solo around the two minute mark before the sax rolls in again, imposing a bop feel to the number. There is some gorgeous interpretation by the sax and Gallio has a lovely, loose-reed style which suits the rises and falls with which this piece is filled to the brim. MM is very different and sets a quirky, ticky-tocky rhythm, cheeky, rapacious and light before it slows to almost a stop with single sax notes under which the percussion whispers before the rhythm is taken again but changed and altered with some creatively interspersed stut notes which add another sound dimension. A simple track is made interesting and intriguing by the use of very different time signatures and riffs. Great use is made of the counter rhythm patterns of single note sax over complex percussive rhythms. Ear food.

Tannenblau lasts just 49 seconds and begins with quiet bass, sax and then a voice over soprano sax. This is followed by I-reen which is completely different but only 43 seconds long. The sax takes a couple of trips up and down the scale and then it ends. Veit/Fight is an interesting number with a gentle introduction laying down a theme which is folksy and tuneful before leading the group into a swing section and a slow, bluesey beat which follows. Then it goes a little esoteric with percussive tones and short silences before the sax, bass and drums gradually and slowly pick up the tune again and play with it. Felix Der Bienenkorb is short, sweet and simple and followed by Kopfnuss which is just over two minutes long and, like all good tracks, far too short. Quick sax work which jumps the registers over tight, sharp percussion, there is nothing more to say really except it is a short, delicious taste of delight.

Achtel is opened with repeated riffs in different registers and keys from the sax and what follows is a devilish playing with the rhythms, sometimes coming in on the beat, sometimes just missing it. The free form brain will love this, especially when it tunes into the steady, walking bass line flowing underneath. At times the sax sets itself in a swingy, tuneful motion, at others it follows its own devilment. There is an impressive drums solo too. Over five minutes of loveliness. Hitskopf takes the theme set by the sax and develops it is many ways, lots of counter rhythms with a clockwork feel to the piece and a few 'boings' from the percussion and some short silences interspersed add to the rhythmic variety. S is announced by the bass with sonorous notes which slowly but surely form into a theme which is then developed by the sax and percussion. A far emptier landscape is drawn by the music than in previous tracks and there is a darker sense of mood. Some delicate interaction between the sax and bass make for an emotive listen whilst the percussion adds its own slightly esoteric at times interjections.

Klumpen is boppy and sax led with hard, heavy notes blown over the percussion, leading into staccato riffs into which the percussion inserts itself , before a lovely section when the sax takes a journey into the middle registers, with over blown notes, harsh sounds and rapid- fire scale progressions , which make for sheer enjoyment. This is a highlight track of the album and the ending is bloody marvellous. Snow White Black Magic is totally different with themes running through, a few musical distractions from percussion and bass, including a bass-led section over delicate percussion and then the sax develops the music into what could be at times an improv version of Summertime, a la Ayler yet it is not, definitely not. Or is it? A Chinoiserie For Annie is choppy, staccato and quirky with some great time plays and impressive sax, interspersed with spaces which do nothing but add to the rhythms. IM is 40 seconds long and a percussive delight. Short Moment is well, short but the breathy, no holds barred sax creates a different atmosphere again.

A River for Sylvia is made by the bass work which underpins this track. Deep, steady and creative, the bass lays the foundations over which the sax and percussion play. Lots of free blowing, quonky little sounds emerge from the sax of Gallio and the percussion adds its own strange and ethereal sounds but it is the bass which holds this together and draws everything back into line again and again. Ude Edu? is short, sharp and deliciously light, each instrument making their own beat, led by the sax but making gorgeous whole. Ich War Da sets off at some speed with jumpy sax over the percussion before the bass sets another rhythm and the percussion follows before the sax again enters, jumping about, driving the atmosphere here. This track has a little bit of everyone and everything from sharp, short rhythmic patterns set by percussion and sax to deep bass notes driving underneath. The sax solo middle section is interesting and intense and leads into a bass solo into which the sax inserts again before the trio close the piece out with a positively tuneful bouncy walking gait. 'Wiwimatic' is another short interlude in which sax, percussion and bass swap rhythmic riffs and this is followed by Fundfundzwanzig Glastranen which is 37 seconds of voice over the instruments.

The final track is Marina and the Lucky Pop Song Transformation and sets off with a driving swingy feel but develops into a number of different things - those choices again. There is some beautiful playing from all members here , with exceptional extensions from the sax, supporting percussion and constant bass underpinning it all. It is swingy in parts, quirky in parts but so, so beautiful as a whole. I found myself wishing all the tracks were as long as this (just over eight minutes).

This album is one of differences, of choices and there are short tracks - some lasting less than a minute and there are long tracks and some in between but the album is about choices. In the sleeve notes, the narrative tells of a labyrinth with possibilities and choices and this is what the music gives the listener. It is various interpretations of how musicians make those choices. There is improvisation, some pretty cool thematic approaches and overall an eclectic mix of styles, rhythm and themes. Personally I could do without the short numbers of voice over the trio but maybe that is just me. Overall this CD is immensely listenable and tailored to suit the taste of listeners seeking differences. What strikes the listener is the equality and generosity. Every player gets a time in the driving seat, each gets to follow too and that can only come really when musicians interpret each others' playing to the extent it needs no instruction and you can feel and hear this in the music here. One question I have after hearing this trio for the first time is how come they have been around for a quarter of a century and we don't hear more of them? 

BAD ALCHEMY, RIGOBERT DITTMANN

Dass nichts sich groß ändert - Leitgedanke einer kon­servativen Revolution. Gallio ist so klug und so gut, in den Variationsmöglichkeiten des Beinahevollkommenen dem Innovationzwang ein Schnippchen zu schlagen. Aber vielleicht ist bei Gallio und seinem Ornette Coleman-Spirit auch heute schon morgen. Es gibt wieder Miniaturen, es gibt wieder Wid­mungen, es gibt wieder komplexe Vier­minüter, es gibt wieder coole, finessenreiche Sophistication, es gibt wieder Silvan Jeger am Kontrabass, dem 'Tannenblau' gewidmet ist, eines der drei surrealen Juni-Gedichte von Friederike Mayröcker, die er singt. Es gibt also auch wieder Gedichte, wie schon von Gertrude Stein und von Joseph Jarman bei "Out". Und es gibt, wie schon bei "Artists" (2014), David Meier, den Schnel­lertollermeier-Meier, mit flexibler Präzision an den Drums. Ihm ist 'Fünfundzwanzig Glastränen' gewidmet, der andere May­röcker-Song, der dritte, 'Felix der Bienen­korb', ist ein Gruß an den Bassisten Do­minique Girod. Unter den Künstlern be­kommt Guido Nussbaum eine 'Kopfnuss' gekeckert, Stefan Gritsch per C-Melody das energische 'Klumpen' aufgedrückt, bei 'Veit / Fight' hat Gallio an Veit Stauffer von ReRec gedacht. Es ist das ein lacyeskes Soprano-Konstrukt mit feinen Besenwischern, das Poesie und Achtsamkeit als Kampfkünste würdigt. Bei 'Achtel' ist Zeit für pikante, eigenwillige Solos von Jeger und Meier, bei 'Ich war da' auch für Gallio selbst. 'S' hebt mit Zeit­lupenpizzikato an und bleibt auch bis zuletzt so träumerisch, nur 'Short Moment' ist noch gedehnter. Umso schneller zucken 'A Chi­noiserie for Anne' oder das dem Kom­ponisten Edu Haubensak gewidmete 'Ude Edu?', während 'Im' einfach auf der Stelle tritt. Hätte Gallio schon das kürzlich in Lohr enthüllte 'Horrorwittchen' gekannt, würde 'Snow White Black Magic' wohl anders klingen. Aber auch so führt die Fahrt mit Day & Taxi wieder über die märchenhaften Wege der Kontingenz, des It-Ain't-Necessarily-So. Gelegenheit für Berni Doessegger, auf seine deleuzeianischen Linernotes für "Orion" von Im Wald nun rortyesk eine 'Poesie des Weges' zu häufen. [BA 92 rbd]

PAPATAMUS JANUARY 2017, ROBERT D RUSCH

Christoph Gallio [ss/as/c-melody s] began his trio DAY & TAXI back in 1988 and now the trio [Silvan Jeger-b/voice, David Meier-drm] has its 9th release out, WAY [Percaso 34]. The trio make up has changed over the years but here it is the same as I wrote about in the April 2015 Papatamus and like that release this is made up of [22] tracks [69:55] ranging from under 30 seconds long to over 8 minutes long. Recorded on 1/28-30/16 the shortness of some of the material for me acts as an aperitif for the longer “meat-ier” tracks.The understated vocals only appear on 3 of the short pieces as short poems. The liners offer a philosophical conundrum which I found difficult to follow but better to just listen and enjoy the paths taken by Day & Taxi. This comes across as very personalized music and suggests to me that Gallio firmly endorses every note. In his breathing, and at times in sound, Gallio reminds me of tenor saxophonist Frank Lowe. Nice listening.

Bert Noglik

...eine sehr stake, auch emotional anrührende Musik.

MUSIC ZOOM.IT, VITTORIO LO CONTE

Il multisassofonista svizzero Christoph Gallio , qui al sax soprano, al sax alto ed al C-Melody sax continua ad esprimere la sua visione musicale con il trio Day & Taxi insieme alla ritmica di Silvan Jeger al contrabbasso e David Meier alla batteria. Ormai sono un gruppo rodato, dopo i concerti in Europa ed in Giappone e le passate incisioni, il loro linguaggio free li vede comprendersi a memoria ed intenti a sviluppare un suono collettivo che non lascia dubbi sull’identità della band. Gallio prosegue per una strada che lo vende confrontarsi con i padri dell’improvvisazione totale, Steve Lacy, ma anche Roscoe Mitchell quando passa al sax alto e costruisce delle linee sghembe, frammentate, miste a momenti in cui dallo strumento viene fuori una poetica che stupisce per il pathos che riesce a trasmettere in poche note. Sono situazioni che sa gestire bene insieme ai sideman, due giocani molto preparati tecnicamente. Il contrabbassista Jeger canta anche alcune miniature in lingua tedesca. I brani interessanti non mancano di certo, Kopfnuss ne è un esempio, una breve ed intensa improvvisazione, come altre sparse per la scaletta presentata, frammenti di meno di un minuto, quasi degli aforismi, messi insieme a brani dallo svolgimento più complesso, Achtel al sax soprano oppure S, sette minuti di sospiri, quasi una ballad dall’aspetto informe che sa trasmettere una dolcezza insolita su una strada deviata dai percorsi più usuali. Klumpen è un brano che può fare ricordare Anthony Braxton, un’altro dei musiciti che stanno a cuore a Gallio. Il brano finale Marina and the Lucky Pop Song Transformation inizia lentamente con la sola ritmica, poi arriva il sax di Gallio, totalmente in sintonia con un’idea di musica che trascende le convenzioni: al tranquillo tema segue l’improvvisazione con atmosfere fra il nevrotico ed il passionale, prima di chiudere con il tema. Ottimo disco che conferma la vitalità della musica free in Svizzera.

matthias-mader.de, Matthias Mader

Day & Taxi auf der Suche nach dem Weg

Vielleicht sind „Day & Taxi“ auch nur auf der Suche nach einem Weg. Auf Way gibt es davon jedenfalls viele. Christoph Gallio als Chef dieses Trios mit dem seltsamen Namen „Day & Taxi“, der auch alle Musik für diese im Januar im Studio aufgenommene CD beisteuert, begegnet mir so halb am Rande meines musikalischen Wahrnehmungsfeldes immer mal wieder (die „Soziale Musik“ finde ich zum Beispiel konzeptionell sehr spannend). Das Trio gibt es jetzt schon eine ganze Weile, auch die neue Besetzung – mit jungen Männern am Bass und Schlagzeug – ist schon gut eingespielt.

So ist Way eine sehr kontrastreiche CD geworden, die viel sehr heterogenes Material versammelt, auch von unterschiedlicher Spannung und Güte in meinen Ohren. MM (for Mark Müller) als Beispiel versammelt das meiste davon gleich in einem: gemäßigtes Powerplay, das dann wieder ins Stocken gerät, in eine Leere, eine Art musikalisches Einfrieren fällt, daraus aber wieder weitermacht und auch poetisch-versonnene Einfälle problemlos integriert.

Viele „Widmungsstücke“ gibt es auf Way, die Namen sagen mir fast alle nichts. Nicht immer wird beim Hören klar, wie viel/was davon jetzt komponiert oder improvisiert ist – das ist aber eben auch egal: Kontingenzen und Möglichkeitsformen werden nicht ohne Grund in den Liner Notes thematisiert. Das ist vielleicht das auffälligste an Way: Dass es kaum eine wirkliche Richtung gibt, sondern das Trio vielen Verästelungen nachgeht, an Weggabelungen immer neu spontan-zufällig entscheidet – und dabei Umwege und Irrungen, auch Sackgassen in Kauf nimmt, nicht verschweigt, sondern auch dem Hörer offenbart. Wahrscheinlich fällt mir deshalb das Urteil so schwer: Ich höre die Qualität des Albums, das ist unstreitig richtig gute Musik. Aber ich habe das ganze jetzt drei- oder viermal gehört: Und so richtig mitreißen oder begeistern kann es mich als Ganzes nicht. Vielleicht liegt es am Klangbild, Gallios Saxophone klingen mir etwas eng-nasal … Es mag aber aber auch an den Uneindeutigkeiten liegen. Was aber wieder seltsam ist, weil ich offene Musik eigentlich favorisiere. Nur bleibt mir diese Offenheit hier etwas verschlossen. (Naja, die Metapher habe ich jetzt genug strapaziert …). Aber andererseits: Bei jedem Hören entdecke ich neue spannende, faszinierende Momente. MM habe ich schon erwähnt, auch Snow White Black Magic ist ziemlich gelassen-großartig. Dazwischen steht auch viel kurzes Material, das da einfach so herumsteht, wie ein Gewächs am Wegerand: Das ist, das existiert für sich – aber damit passiert nichts. Manchmal fällt es einem der drei Reisenden auf, dann entwickeln sich daraus Ideen, komplexere Abläufe. Manchmal ist es nach ein paar Dutzend Sekunden aber auch wieder aus dem Blickfeld und damit erledigt. Bis etwas Neues auftaucht, einfällt oder passiert.

Way hat aber noch eine wirkliche Besonderheit. Unter den 22 Titeln sind einige Miniaturen. Und darunter noch drei spezielle: Miniaturen nämlich, die Texte von Friederike Mayröcker aufnehmen. Das hat mich – als Mayröcker-Leser – natürlich sehr neugierig gemacht. Der Bassist Silvan Jeger singt also dreimal, jeweils vier bis sechs Zeilen älterer Gedichte aus dem umfangreichen Katalog Mayröckers, mit ein bisschen Geplänkel des Trios dabei. Leider sind das wirklich knappeste Stückchen – zwischen 37 und 47 Sekunden lang. Und musikalisch passiert da auch nicht sehr viel. Immerhin wird hier also mal Mayröcker gesungen – so arg häufig passiert das ja nicht. Viel mehr höre ich da aber auch nicht. Vor allem keine Antwort auf das Warum? (Warum Mayröcker? Warum diese Texte?).

CULTUREJAZZ.FR, THIERRY GIARD

Venu de Suisse, ce disque nous permet de retrouver le saxophoniste Christoph Gallio avec son trio DAY & TAXI sur son propre label Percaso. Après « Artists », album qui nous avait permis de découvrir cette formation en 2014 (lire ici...). L’écriture est simple et efficace, à base de motifs mis en place avec précision pour ouvrir largement sur l’improvisation dans un esprit collectif qui met cependant en valeur chacune des voix (et parfois la voix de Silvan Jeger). On remarquera le beau travail rythmique de David Meier bien connu pour sa présence active sur le label (suisse, aussi) Wide Ear Records.